טקס הלוויה חילוני

טקס הלוויה חילוני: מנת חלקם של חילונים רבים בישראל

כאדם חילוני במדינת ישראל אתה מוצא קושי גדול להגשים את רצונותיך, במיוחד בנושאים הקשורים במובהקות לדת והמוסדות הדתיים במדינה תופסת עליהם 'וטו'. כחילוני, במות עליך יקירך, אתה מעוניין בטקס הלוויה וקבורה מעט אחר מהמקובל בדת היהודית. אתה רוצה ליקירך טקס הלוויה חילוני וכאן הבירוקרטיה וסידורי ההלוויה הינם מורכבים הרבה יותר מסידורים לטקס הלוויה דתי שאף הם רבים ומגוונים בזמן הקצר שיל בין מועד המוות לקבורה.
'דרך אחרת' יכולה לעשות זאת במקומך, היא מבצעת, מזה שנים, באופן מקצועי טקסים מהסוג הזה, מקושרת למוסדות ולאנשים הרלוונטיים להפקת טקס מכובד וקבורה נאותה כדרישת המשפחה. אצלה תמצא אוזן קשבת ורגישות רבה מחד ומיומנות ומקצועיות בביצוע הסידורים והטקס בדיוק כפי שתכננת שיהיה מאידך.

 

מדינת ישאל מציגה אמנם ציבור גדול מאוד של אנשים מאמינים ושומרי מסורת, אך היותו של אדם יהודי אינה מחייבת שיהיה גם אדם דתי. כלומר, שיש בישראל לא מעט חילונים שדורשים שירותים שונים שאינם קשורים לדת היהודית. כך משל, טקס הלוויה חילוני הוא לא דבר חדש, וצריך לראות כיצד ניתן לבצע אותו.

 

מאחר ויש חלק מכובד באוכלוסיה הישראלית שמציג דרישה לטקס כזה (בין אם האדם שנפטר השאיר זאת כצו לפני מותו ובין אם קרובי משפחה של אנשים מסוימים יודעים כי זה הדבר שבאמת רצה אדם יקר שהלך לעולמו), הרי שבאמצעות חברה כמו "דרך אחרת" ניתן לבצע טקס כזה בצורה רצינית שתספק את כולם.

 

לרגשות המשפחה יש חשיבות רבה

אין ספק שהדבר החשוב ביותר לאחר לכתו של אדם מעולמנו הוא הרגש של האנשים שהיו קשורים אליו. כלומר שעם כל הכבוד לסידורים מתבקשים ובסיסיים כאלו ואחרים, עלינו לזכור כי קרובי משפחה וחברים מוצפים ברגשות קשים והם רוצים לראות טקס הלוויה חילוני מסודר אך גם מלא עוצמה ורגש.

 

כך, כשמדובר על תהליך מקצועי של טקס חילוני בעת הלוויה אנו מדברים על הצגת עולמו התרבותי ודרכו האישית של הנפטר לאורך כל הטקס. טקס הלוויה חילוני שנערך בצורה כזו הוא תוצאה של הקשבה מלאה לרגשותיהם של האנשים שהיו קרובים כל כך לנפטר במשך תקופת חייו ורוצים להביע את אבלם בצורה המתאימה להם.

 

בהשראת הטקס המסורתי או בשינוי גדול ממנו

כמעט כולנו מכירים את הטקס המסורתי שנערך בכל הלוויה יהודית ומציג תפילות ופעולות שונות הקשורות לדת היהודית. לכן חשוב להבין שאין כל מניעה לשלול לחלוטין סממנים שונים שאחרי הכול קושרים אותנו לערכיה של היהדות בצורה חיובית ואף מציגים לנו עוד ערכים שהפכו להיות חלק מדרכו של אדם יקר שזה עתה נפטר.

 

לכן טקס הלוויה חילוני יכול להציג השראה רבה של הטקס המסורתי תוך התייחסות לסמלים ולערכים מסוימים. יחד עם מחוות אישיות לגבי עולמו העמוק יותר של הנפטר, יכולים בני משפחתו ואנשים אחרים שהכירו אותו היטב לראות כיצד תרבותם וההקשרים הרוחניים האחרים של המשפחה ושל הנפטר, מוצגים בטקס בצורה מרגשת מאוד.