טקס גילוי מצבה

טקס גילוי מצבה: הביקור החשוב בבית העלמין לאחר חודש מהפטירה

טקס גילוי המצבה מתקיים בתום שלושים ימים מתאריך פטירתו של הנפטר ובהם מוקמת המצבה מעל קיברו וביום זה מתכנסים משפחה וחברים לטקס גילוי המצבה. המשפחה האבלה עדיין עסוקה באבל הכבד ובאובדן הכואב שחוותה. במהלך שלושים הימים מטקס ההלוויה כאשר המשפחה והחברים שליוו את יקירם בדרכו האחרונה נרגעו מטראומת האובדן וההלוויה ניתנת להם הזדמנות נוספת להיפרד מיקירם מעל קיברו בגילוי המצבה כאשר הם יכולים לתכנן את מילות הפרידה, את צורת הפרידה – יש בידם את הזמן לתכנן טקס כפי שיראו לנכון. בעיקר הם מעוניינים לקיים טקס משמעותי עם הספדים שלא הספיקו לומר בעת ההלוויה ורוצים להעצים את הכבוד האחרון שיחלקו ליקירם.
'דרך אחרת', בעלת ניסיון עשיר בהפקת טקסי גילוי מצבה ובעזרתה ניתן לקיים טקס כפי שהמשפחה רואה בעיני רוחה, החל מהתכנים שתבחר יחד אתה וכלה בפן הלוגיסטי של הצללה/מחסה, כיסאות, מים, הגברה, הנחייה, מולטימדיה, רב לטקס דתי ואף פרחים וחלוקי נחל להניח על המצבה.

 

לאחר חודש מרגע פטירתו של אדם יש לערוך טקס שנקרא גילוי מצבה. זו היא אזכרת החודש שמתבצעת ליד קברו של הנפטר לאחר שכבר הותקנה מצבה בחלקתו והוא זוכה למנוחת עולמים. עבור רבים טקס גילוי מצבה הוא עוד רגע חשוב לאחות את האבל ולהיזכר שוב בדמות חשובה שלא מזמן הלכה לעולמה.

לאחר שלושים יום שעברו מרגע פטירת האדם היקר (ולא מרגע סיום השבעה) יש נוהג חשוב ביותר לבקר בבית העלמין. אם מדובר על טקס דתי שעורכים ליד הקבר, הרי שמתקיימות גם תפילות וניתן להגיד שוב מספר מילים על אדם יקר שהגעגוע אליו הופך מוחשי יותר לאחר הפנמה מלאה של חסרונו הגדול.

 

מקפידים על טקס ייחודי באמת
הטקסים השונים שקשורים לאדם שנפטר (הלוויה, אזכרת גילוי מצבה, אזכרה ליום השנה), מזכירים לנו שמדובר על רגעים חשובים שיש להם ערך רגשי עצום עבור כל אדם שהיה קשור לנפטר. ניהול נכון של טקס גילוי מצבה הוא חשוב לא פחות מאשר טקסים אחרים, וחברת "דרך אחרת" מאפשרת התייחדות אמיתית עם זכרו של הנפטר גם ברגע זה.

הספדים שונים יאורגנו בהתאם לאירוע זה, השמעת מוסיקה שאהב האדם שנפטר תושמע בהתאם לבקשת המשפחה, הקראת שירים היא גם כן אפשרות, ואפילו הנחיה מסודרת של טקס גילוי מצבה תוצע לכל מי שרוצה לראות כיצד הוא מנצל עוד הזדמנות חשובה לכבד את זכרו של אדם יקר שזה עתה מלאו שלושים למותו.

האלמנטים הנדרשים מההתחלה ועד לסיום הטקס
בכל הקשור לניהול של טקס מכובד באזכרה מעין זו, הרי שיש לזכור כי מדובר על מהלך שאולי נשמע לרבים כפשוט ובסיסי, אך הוא מורכב ממספר לא קטן של אלמנטים. כך למשל, יש לדאוג למערכת סאונד איכותית שתשמיע את קולם של מקריאי השירים, את המוסיקה שתיבחר ואת קולו של מנחה הטקס החשוב.

בנוסף לכך, טקס גילוי מצבה יהיה כזה שינוהל בצורה מכובדת אם יחולקו לנוכחים דפים מודפסים עם תפילות אשכבה וקדיש, יוצבו עמדות להצללה או למחסה מגשם, יועמדו כיסאות במקומות שונים, תהיה עמדת מים וכיו'. כך ייערך טקס שבו יוכלו להתגאות בני המשפחה ולהרגיש כיצד כבדו שוב את יקירם לאחר שלושים ימים.